Show simple item record

dc.contributor.authorBalarin, Maríaes
dc.contributor.authorMilligan, Lizzi O.es
dc.date.accessioned2024-10-11T16:05:34Z
dc.date.available2024-10-11T16:05:34Z
dc.date.issued2024-07
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12820/750
dc.descriptionGlobal Social Challenges Journal, 3(1), 125–141es
dc.description.abstractAunque se espera que la educación desempeñe un papel importante en la respuesta a los retos sociales mundiales, los discursos sobre el desarrollo sostenible no suelen prestar atención a cuestiones de pedagogía, finalidad y proceso. En este documento, sostenemos que una forma de centrar los argumentos en la práctica educativa es a través de consideraciones sobre la relación entre la educación como justicia y la educación para la justicia. Para ello, analizamos una forma de justicia en la educación -la justicia epistémica- y desarrollamos nuestra conceptualización de un núcleo epistémico. Basándonos en el núcleo instructivo de Elmore, éste incluye la apertura a las experiencias de los estudiantes y al lugar en el que viven, pedagogías ricas y una amplia gama de recursos epistémicos. Argumentamos que ésta es una forma de hacer más concreta la contribución de la enseñanza secundaria a un futuro sostenible y justo.es
dc.description.abstractWhile education is expected to play a significant role in responding to global social challenges, sustainable development discourses often fail to attend to issues of pedagogy, purpose and process. In this paper, we argue that one way to focus arguments on educational practice is through considerations of the relationship between education as justice and education for justice. We do this through discussing one form of justice in education – epistemic justice – and developing our conceptualisation of an epistemic core. Drawing on Elmore’s instructional core, this includes openness to students’ experiences and the place where they live, rich pedagogies and a broad range of epistemic resources. We argue that this is one way that secondary education’s contribution to sustainable and just futures could be made more concretely possible.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.publisherBristol Universityes
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/es
dc.sourceRepositorio institucional - GRADEes
dc.subjectEducaciónes
dc.subjectJusticia educativaes
dc.titleEducation as justice: articulating the epistemic core of education to enable just futureses
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.subject.ocdehttp://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.00es
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.publisher.countryGBes
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1332/27523349Y2024D000000013es


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess